Op 6 september komt de werkgroep rond het wijkcentrum als Wmo-onderneming bij elkaar in Utrecht bij Movisie.

We bespreken de actualiteit in de aanpak en de organisatie van de aanwezigen.

 

Onderwerpen die aan de orde komen:

  • De exploitatie van diverse accommodaties.
  • De samenloop van geldstromen om tot een dekkende exploitatie te komen.
  • De grote variatie in eigendomsverhoudingen van vastgoed:
  • De opkomst van bewonersondernemingen, wijkondernemingen (In Alkmaar zet het college hier sterk op in. Er is een budget van € 20 miljoen voor dergelijke initiatieven).
  • We verwachten krimp op allerle terreinen. Minder beroepskrachten. Vraag is: Wat gaan we doen met al die accommodaties? Opties: verkopen, slopen, verhuur tegen gebruiksvergoeding, bewoning door anti kraak.

 

De kernvraag?

Kernvraag: Het draait niet om vastgoed maar om het toekomstig welzijnswerk. Hoe geven we dat vorm in de wijken en dorpen?  Salaris de grootste kostenpost is. De spanning komt te zitten op de afweging betaald – onbetaald werk. Beroepskracht – vrijwilliger. De buurtbewoners nemen steeds vaker vrijwillig de taken van de beheerder over.  Ook op andere plekken signaleren we een veranderende rol van de welzijnsorganisatie.

Er worden twee archetypen van uitkomsten te onderscheiden:

  • 100% ondernemingen; marktconform, soms betaalt de gemeente nog de onderhoudskosten, soms doen ze het helemaal zelf. Er is sprake van een zakelijke eindverantwoordelijkheid
  • Vrijwilligersbedrijf.
  • Hybride varianten zullen in de praktijk ook voorkomen. Hamvraag is telkens; welk deel betaalt de gemeente nog?

De variant van het leer-werkbedrijf komt ook langs. Maatschappelijke organisaties die het eenvoudiger beroepswerk laten uitvoeren door stagiaires uit de beroepsopleiding. Betaalde krachten coachen en meer complexe taken uitvoeren.

We verkennen de mogelijkheden om de wijk werkzaamheden te doen die maatschappelijk nuttig zijn en waar de gemeenten ook taakbudget voor hebben.

  • Groenvoorziening
  • Toezicht
  • Milieutaken
  • Onderdelen uit huishoudelijke verzorging (schoonmaak, tuinonderhoud, strijkservice)

In combinatie met mensen die een uitkering ontvangen van de WWB. Straks een participatieplicht hebben vanuit de Participatiewet. Wijkgebonden aanpakken nemen vanuit de WMO een vlucht. Onder andere de MOM in Tilburg wordt als voorbeeld genoemd.

 

Leefstijlen en internetplatforms

We bespreken de mogelijkheden om rekening te houden met leefstijlen in de wijken waar we aan de slag willen. Zie kleurenschema’s en profielen van Smart agent company.

Ook signaleren we het toenemende aanbod van sites en internetplatforms die bemiddeling van vraag en aanbod tussen particulieren en vrijwilligers faciliteren:

Wat brengt het ons?

De aanwezigen geven aan nog steeds op zoek te zijn naar handvatten voor de exploitatie van hun accommodaties.  Dat wordt in de afgelopen bijeenkomsten nog niet voldoende concreet. Tegelijkertijd constateren we dat er een enorme ontwikkeling gaande is, met heel veel variatie in de opstelling van de gemeenten. En als gevolg daarvan veel verschillen in de positie van welzijnsinstellingen, buurtbedrijven en vergelijkbare initiatieven.  Veel informatie over exploitatie uit het MFA Lab is nog steeds van toepassing.


De echte kernvraag

Kernvraag lijkt meer te zijn:

  • Welke activiteiten kan ik combineren?
  • Welke geldstromen kan ik combineren?
  • Welke vormen van personele inzet kan ik combineren? Vrijwilliger, student, beroepskracht
  • Met wie moeten we samenwerken / contracten sluiten om toegang te krijgen tot de beschikbare middelen?

 

Overzicht van activiteiten waar de gemeente budget voor heeft:

  • Groenvoorziening
  • Schoonmaakactiviteiten
  • Catering
  • Repro
  • Archivering (m.n. de digitalisering)
  • Bodefuncties
  • Onderhoud gebouwen
  • Beheer MFA’s
  • Beheer sporthallen
  • Postbezorging
  • Speeltuinonderhoud
  • Toezichthouders zwembaden
  • BOA
  • Beveiliging
  • Plantenverzorging

Binnen SW bedrijven zijn deze activiteiten veelal bekend. Soms is ook bekend hoeveel budget daarvoor is. Met de komst van sociale wijkteams en de komst van de Participatiewet is niet uitgesloten dat een deel van deze budgetten naar wijken worden overgeheveld in combinatie met budgetten voor groepsgewijze begeleiding vanuit de WMO. Nu nog dagbesteding AWBZ. Zie ook de lijst met activiteiten die we bij de startbijeenkomst met elkaar deelden.

 

Welke rollen wil de gemeente vervullen, welke niet?

Regie

 

 

Gemeenten zijn hun beleid aan het uitwerken. Naast inhoudelijke keuzes en financiële keuzes gaat het heel sterk om de aanpak, de rolverdeling tussen de gemeente, wijken en burgers en professionele aanbieders . Het plaatje hierboven geeft aan welke rollen de gemeente moet, en welke zij mag vervullen. De beleidsregie moet de gemeente invullen. Voor de uitvoeringsregie kan de gemeente kiezen. Zij kan deze ook door professionele aanbieders laten uitvoeren. Of door burgers met hun wijkondernemingen. Dat is de keus die Alkmaar maakt.  Het plaatje hieronder laat dat zien:

 

rol gemeenten

 



Rol van de gemeente

Wie de komende jaren actief wil zijn in een wijkonderneming, een buurtbedrijf of een welzijnsorganisatie moet van iedere gemeente waar wordt gewerkt weten:

  • Welke rollen ambieert de gemeente?
  • Welke partijen worden hoofdaannemer op de WMO, de Participatiewet, de decentralisatie van begeleiding AWBZ?
  • Kan ik vanuit mijn wijkonderneming, buurtbedrijf of welzijnsclub rechtstreeks met de gemeente contracteren of ben ik feitelijk een onderaannemer en moet ik met hoofdaannemers contracteren?
  • Wie zijn dan de meest voor de handliggende contractpartijen? En wat kunnen wij voor deze opdrachtgever betekenen?  Professionele aanbieders, consortia, bewonersondernemingen, wijkondernemingen, anders te weten … ?
  • En welke middelen krijg ik voor mijn bijdrage? Cash, arbeid, de inzet van scholieren en vrijwilligers? En wat zijn de consequenties hiervan voor mijn exploitatie?


Volgende bijeenkomst

De volgende bijeenkomst is de 4e en laatste bijeenkomst van deze reeks en vindt plaats op 22 november bij Movisie te Utrecht (09.00 tot 12.30 uur). Tijdens deze bijeenkomst spreken we de praktijksituaties door aan de hand van de invalshoeken die we hierboven hebben uitgewerkt:

  • Welke taken, welk budget?
  • Welke rollen claimt de gemeente?
  • Welke rollen liggen er voor ons initiatief, onze organisatie?
  • Wie zijn onze natuurlijke opdrachtgevers?

 

Ook staan we stil bij de opbrengst van de 4 bijeenkomsten en de vraag of we deze groep met dit thema ook in 2014 willen voortzetten.