Situatie Doorontwikkeling van Brede Scholen loopt in Amsterdam West stroef. Schoolbesturen kunnen/willen exploitatiekosten niet dragen van scholen die gedeeltelijk leeg (komen te) staan als gevolg van demografische ontwikkelingen. Stadsdeel kan/wil niet (alle) kosten dragen van de extra programmering. Opgave Ontwikkelen van een samenhangend concept voor gebruik, gebouw en beheer waarmee (krimpende) basisscholen een duurzame plek in lokale samenleving kunnen vervullen, uitgaande van een gezonde (dekkende) exploitatie. Case is de Joop Westerweelschool in Amsterdam West. Relevantie Deze (krimp)situatie komt op grote schaal in Nederland voor: wat te doen met vrijkomende schoollokalen? Kunnen deze herbestwemd worden voor nieuwe functies (welke)? Welke synergie is mogelijk met onderwijsactiviteiten? Wat gebeurt er overdag, ’s avonds en in het weekend, wie doet het beheer, wat vraagt dat van gebouw en installaties (kan en passant iets gedaan worden aan duurzaamheid en gezondheid), enzovoort. Tastbaar resultaat Beknopte publicatie in woorden, beelden en cijfers (in te brengen op Bouwstenen conferentie op 7 november 2012). Aanpak Bouwplaats Datum en locatie Beoogde deelnemers