laadpaalHet 'slim laden' van elektrische auto's kan op twee manieren: gecontroleerd laden en vehicle-to-grid/grid-to-vehicle (V2G/G2V) charging.

 

Bij gecontroleerd laden wordt het opladen van de auto's automatisch afgestemd op de capaciteiten van het net. Wanneer er op zonnige of winderige momenten te veel energie aan het net wordt geleverd, laden de auto's sneller op. Wanneer er te weinig elektriciteit beschikbaar is, laden de auto's langzamer of helemaal niet. De slimme laadpalen zijn voorzien van software die communiceert met de regionale netbeheerder of hebben sensoren die zelf pieken en dalen op het net kunnen detecteren. 

 

V2G/G2V charging is een technologie waarmee elektrische auto's niet alleen stroom kunnen opnemen, maar ook terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. De batterij van de auto fungeert dan als tijdelijke energieopslag. Wanneer er op piekmomenten veel van het elektriciteitsnet gevraagd wordt, levert de auto elektriciteit terug aan het net. Op momenten dat er teveel elektriciteit aan het net geleverd wordt, wordt de auto opgeladen. 

 

Erkende maatregel

Slim laden staat niet op de Erkende maatregelenlijst (EML). Volgens de nieuwe EU-richtlijnen zijn gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen vanaf 2025 wel verplicht minstens één laadpaal voor elektrische voertuigen te hebben. Met goedkeuring van de definitieve versie van Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD IV) worden de eisen in 2027 verder aangescherpt. Bepaald is dat er één laadpaal per tien parkeerplaatsen moet zijn en bekabeling voor de helft van de parkeerplekken. 

 

Verwacht resultaat

V2G/G2V charging biedt een alternatief voor (thuis)accu's.

  • Het ontlast het net op piekmomenten
  • Slaat zelf opgewekte energie op zonder het net te belasten

Gecontroleerd laden is een vorm van energiesturing.

  • Het ontlast het net op piekmomenten
  • Wanneer auto's gecontroleerd laden, kunnen er zes keer zoveel laadpalen worden geplaatst op een aansluiting met dezelfde capaciteit

Als alle elektrische voertuigen in Nederland meedoen aan slim laden (d.w.z. zowel gecontroleerd laden als V2G/G2V), kan er tussen 2025 en 2030 ongeveer €0,9 miljard aan netinvesteringen door netbeheerders worden vermeden en kunnen pieken in 2030 met 10-15% worden verminderd (Strategy&, maart 2024). 

 

Praktijkervaring 

In 2024 heeft onderwijsinstelling de Aloysius Stichting drie scholen en een kantoor van laadpalen voorzien. Aanschaf, installatie, beheer en onderhoud zijn voor Aloysius kosteloos uitgevoerd door Pluq. 

 

Uit het, door het ministerie van Economische Zaken & Klimaat gesteunde, FLEET-project blijkt dat het mogelijk is om een goed-functionerend slim laden systeem uit te rollen op grotere schaal. Dat blijkt uit een grootschalige test die tussen 2020 en 2023 bij 380 publieke laadpunten in de stad Utrecht werd uitgevoerd. De piek van de elektriciteitsvraag wordt met ongeveer 15% verlaagd.

 

In Amsterdam wordt in 2019-2020 geëxperimenteerd met FlexPower-laadpalen. Uit het experiment blijkt dat de investering voor zowel de net- als de laadpuntbeheerder beperkt en grotendeels eenmalig is. Het FlexPower-principe maakt het mogelijk om 3,2 keer zoveel laadpalen te plaatsen zonder netwerkverzwaring of noemenswaardige nadelen voor de EV-rijder. Gemeente Amsterdam heeft deze vorm van slim laden opgenomen als vereiste in de nieuwe consessie voor laadpalen 

 

Tips voor gebruik 

  • Zorg voor een nauw samenwerkingsverband en goede communicatie tussen laadpaalbeheerders, de gemeente en de netbeheerder. 
  • Monitor het laadnetwerk om eventuele problemen vroegtijdig op te sporen en op te lossen
  • Communiceer duidelijk met de EV-rijder over het nut van slim laden (meer beschikbaarheid e.d.)
  • De benodigde stroomsterkte bij het opladen van elektrische auto's heeft invloed op de effectiviteit van slim laden. Werk toe naar een systeem waarin dit stroomsterkte stap voor stap wordt uitgefaseerd zodat de volledige potentie van slim laden benut kan worden. 
  • Maak de slim laden constructie ook (financieel) aantrekkelijk voor de laadpuntbeheerder.

 

 

 

Deel je ervaring!

 

Via onderstaande reactieknop kun je aanvullen of reageren. Niet vergeten op te slaan.

 

Heb je ervaring met deze of andere maatregelen? Bekijk onze lijst en deel je ervaring. Samen worden we wijzer.

Image
Yes you can

 

 

Informatie

  • Artikel: Gratis laadpalen voor Aloysius Stichting (Schoolfacilities, oktober 2024)
  • Webpagina: Bidirectioneel laden: terugleveren van stroom uit auto aan apparaat, huis of net (Jeroen.nl, 2024)
  • Onderzoek: Unlocking EV smart charging to reduce grid congestion (Strategy&, maart 2024)
  • Eindrapportage: Slim laden met flexibele nettarieven in Utrecht (FLEET-project, 2023)
  • Onderzoek: FlexPower3: Meer laden op een vol elektriciteitsnet (FlexPower en ELaadNL, 2022)
  • Artikel: Gratis laadpalen: een duurzame quick win voor scholen (Schoolfacilities, maart 2022)