Op donderdag 26 september 2024 lopen deelnemers van het netwerk vastgoedmanagement binnen bij The Green House. Een Duurzaam en circulair restaurant en vergaderlocatie op loopafstand van Utrecht Centraal. De wanden begroeid met planten en mos maken duidelijk waar de locatie haar naam aan te danken heeft. Een mooie locatie om de diverse punten te bespreken. We beginnen met een voorstelrondje en de belangrijkste uitdagingen binnen de verschillende gemeenten.
Wet markt & Overheid
De wijzigingen in de Wet Markt & Overheid worden kort toegelicht en de discussie barst los. Eerst worden frustraties gedeeld. “Waarom schrijft men niet gewoon voor hoe je kostprijsdekkende huur moet berekenen”. “Waarom zijn er zoveel regels die niet passen bij het uitvoeren van de maatschappelijke taak”. Waarna we uitwisselen hoe we toch binnen de regelgeving de maatschappelijke doelen voor elkaar kunnen krijgen. Hulpmiddelen huurberekening en best practices algemeen belangenbesluiten worden gedeeld.
Continuïteit en personeel
Na een boeiende rondleiding rond het stationsgebied door Riccardo van de gemeente Utrecht en een heerlijke biologische lunch in het restaurant bespreken we de uitdagingen om te komen tot voldoende en gemotiveerd personeel. We sparren over hoe jong personeel aan te trekken en te behouden, hoe een afdeling in te richten en aan te sturen en hoe heldere beschrijvingen van rollen en de resultaten bij kunnen dragen aan continuïteit. We concluderen ook dat we met z’n allen aan het imago van werken bij een gemeente mogen werken. En dat een consistente vastlegging van gegevens door iedereen van belang is. Een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp.
Informatiemanagement en Congestie
De meeste gemeenten kampen met uitdagingen in de structuur van de informatie over de objecten. Maar we horen ook succesverhalen, waar ook nog wat valkuilen onderkend zijn. Er worden best practices uitgewisseld, maar we gaan hier de volgende keer verder de diepte in. Dat geldt ook voor congestie. Hier kwam ook nog de rol van energiecoördinator aan de orde. Dit wordt wisselend ingevuld binnen gemeenten, vaak ook extern. We gaan delen wat we hebben verzameld rondom deze rol.
Wat volgt?Op de maatschappelijk Vastgoeddag 28 november gaan we een stapje dieper, op alle vier onderwerpen. Graag tot ziens op 28 november tijdens de Maatschappellijk Vastgoeddag. |
|
Meer informatie
- Presentatie: Bouwstenen (september 2024)
- Webinfo: Wet markt en overheid
- Webinfo: Netcongestie
- Webinfo: Personele capaciteit
- Webinfo: In Control Publicaties over informatiemanagement