rodekersen logo

 

RodeKersen is een reviewsystematiek vergelijkbaar met Tripadvisor en Booking.com, maar dan voor het publiek domein. in 2018 is de beta versie op 30 locaties uitgezet.

 

Voorheen tijdrovend

Als we vroeger wilden weten wat de klant ergens van vond, hielden we een klanttevredenheidsonderzoek. Dat was duur, tijdrovend en vaak eenmalig. Tegenwoordig is het vragen naar de mening van klanten simpel en goedkoop geworden. Het web stelt ons in staat dat doorlopend te doen. Online en in real time. In het private domein is het reviewen van diensten en producten niet meer weg te denken. Op zoek naar een hotel, restaurant of wasmachine laten we ons leiden door Tripadvisor, Booking.com of Kieskeurig. In het publieke domein doen we dat nog nauwelijks. Toch willen we ook daar weten wat de mensen ervan vinden. Waarom vragen we het dan niet gewoon?!

1100 reviews

Veel maatschappelijke voorzieningen zijn gerealiseerd als centrale ontmoetingsplaatsen. Ze zijn als de kers op de taart van een leefbare woonomgeving. Wat ze gemeen hebben is dat de bezoekers het succes bepalen. Hun ervaringen wil je horen! RodeKersen biedt die mogelijkheid. Tijdens de pilot zijn meer dan 1100 reviews opgehaald. De gemiddelde overall score is 3,8 op een schaal van 1-5.  

Profijt voor drie doelgroepen

De pilot wijst uit dat RodeKersen voor drie doelgroepen van betekenis is:

  • Voor de exploitant; RodeKersen geeft aan wat goed loopt en op welke punten verbetering gewenst is.
  • Voor de subsidieverschaffer; RodeKersen geeft aan wat de impact is van de voorziening op individu en wijk; doet de voorziening ertoe?
  • Voor de aanbieder van diensten en activiteiten; RodeKersen biedt namelijk ook de mogelijkheid om locatiespecifieke activiteiten te laten beoordelen.

Meer dan 70% vult open vragen in

Uit de pilot komt verder naar voren:

  • 71% van de respondenten vult één of meer open vragen in; dat geeft waardevolle detailinformatie.
  • Door kenmerken als bezoekreden, leeftijd en postcode te vragen, kunnen interessante verbanden worden blootgelegd.
  • De totaalscore voor de locaties loopt uiteen van 3,3 tot 4,4; de systematiek maakt significante verschillen voldoende zichtbaar.

Ervaringen van gebruikers

  • Vincent Koops, beheerder vanHouten&co in Houten: “Wij zijn mee gaan doen met RodeKersen om inzicht te krijgen in wat gebruikers van je pand vinden en waar de gastvrijheid verbeterd kan worden. We hebben de enquête zo breed mogelijk uitgezet om zoveel mogelijk informatie te krijgen. Ik dacht dat ik al wist wat er nodig was en waar de knelpunten lagen. Al snel kwamen we er echter achter dat er veel blinde vlekken waren, deze kwamen naar voren in de gebruikersreviews. Dankzij RodeKersen heb ik de kwaliteit en gastvrijheid op een beter niveau kunnen brengen.”
  • René Leppink, beleidsmedewerker gemeente Utrecht: "RodeKersen biedt een praktisch en eenvoudig hulpmiddel om feedback van bezoekers en aanbieders van activiteiten in welzijnsvoorzieningen op een eigentijdse wijze in beeld te brengen. Dit geeft waardevolle informatie voor de driehoek (facilitair beheer - sociaal beheer - gebruikers) ten aanzien van de monitoring van klanttevredenheid."

 

 

Ook meedoen?

RodeKersen bouwt voort op een succesvol tweede pilotjaar. Op basis daarvan wordt in 2019 RodeKersen opengesteld als doorlopende methodiek. Deelnemers krijgen:

  • beschikking over een online en offline RodeKersen enquête op maat, per locatie
  • invloed op de verdere inhoud en vormgeving van het systeem
  • onderlinge steun bij implementatie
  • voor de huidige pilotdeelnemers: een vergelijking van scores 2019 met 2018

Kosten

Partners van Bouwstenen kunnen gratis (bij eerste netwerk) of voor € 500,- (bij meerdere netwerken) deelnemen. Niet partners betalen € 750,-.

Dit bedrag is inclusief:

  • de tool voor 2 locaties (ook onderling te vergelijken);
  • alle netwerkbijeenkomsten, bedoeld voor de betrokkenen bij de accommodatie (meerdere personen mogelijk)
  • het werk voor en achter de schermen
  • 1 vrijkaart voor de jaarbijeenkomst. 

Voor elke extra locatie bedragen de kosten € 250,- per locatie. Alle genoemde bedragen zijn op jaarbasis en exclusief BTW.

 

U kunt elk moment van het jaar instappen en u hier aanmelden voor het netwerk en/of partnership.

 

 

Meer informatie:

 

RodeKersen is een initiatief van Bouwstenen voor Sociaal in samenwerking met WijkConnect.