Aanbesteden en samenwerken: twee aanpakken

Bij het uitbesteden van werk lopen we tegen diverse uitdagingen aan: een krappe markt, capaciteits- en kennisproblemen, complexe vraagstukken en ingewikkelde wet- en regelgeving. Hoe ga je hier optimaal mee om? Twee gemeenten zijn hiermee aan de slag gegaan.

 

De gemeente Rotterdam heeft recentelijk voor de aanbesteding van ingenieurs- en adviesdiensten een aanpak gekozen met een tiental percelen, waarbij er meer wordt vertrouwd op de kennis en wensen van marktpartijen. Hierdoor is het aanbestedingsproces gewijzigd van de standaard relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, naar samenwerking en partnerschap, ook tussen de verschillende opdrachtnemers onderling. De gemeente Groningen heeft juist gekozen voor twee percelen voor alle onderhoud en advies. Wat is beter in welke omstandigheid? En hoe richt je de samenwerking optimaal in?  

 

In 2025 hebben we tijdens diverse netwerkbijeenkomsten kennis uitgewisseld rond het aan- en uitbesteden, contractmanagement en waardegestuurde instandhouding. Ook hebben we een webinar met de gemeente Amersfoort gemaakt over het samenwerken met aannemers bij het verduurzamen van vastgoed.

Voor wie?

Gemeenten, scholen, bureaus en bouwers

Vastgoedmanagers, onderhoudsmanagers, contractmanagers, juristen, adviseurs, bouwers en installateurs

Wat halen?

Voorbeelden en inspiratie voor innovatie en meer kwaliteit met hulp van marktpartijen samenwerken met de markt.

Wat brengen?

Eigen ervaring en ideeën voor vervolg (input voor de Agenda voor 2026) 

Hoe?

Presentatie over aanpak, overwegingen, dilemma’s en ervaring, zowel positief als negatief. 

Bespreken en uitdiepen drie dilemma’s 

Met wie?

- - - /

Richard in 't Veld

Senior Contract- en Leveranciersmanager Vastgoed bij Gemeente Rotterdam

Jaco Verheul

Adviseur onderhoud en beheer Vastgoed bij Gemeente Rotterdam

Mischa Bruinekool

Senior adviseur vastgoedbeheer bij Gemeente Groningen

Honoré Schreurs

Facilitator

Meer informatie