Op woensdag 19 juni 2024 komt het netwerk Vastgoedmanagement bij elkaar in Houten. Jan Kappers ontvangt ons met koffie en koek. We sparren over uiteenlopende onderwerpen. 

Zo gaan we de doelen niet halen Houten stadhuis

In het rondje wie is wie en waar loop je tegenaan, horen we een hele waslijst van zaken die het werk ingewikkeld of lastig maken. Zaken gaan traag, maatschappelijk vastgoed krijgt niet de aandacht die het nodig heeft en met projectgeld en verloop in de personele bezetting is de continuïteit niet gewaarborgd. Op zijn best vervangen we wat nodig is, maar van de benodigde versnelling om de panden te verduurzamen is geen sprake. Zo gaan we de doelen niet halen. Maar frustratie? Nee. We hebben wat te doen vandaag.

Organisatie, medewerkers en dialoog

Hoe houden we plezier in het werk? Hoewel geen thema komt het toch aan de orde en vraagt het aandacht van de vastgoedmanager. We gaan in op de organisatie en de personele capaciteit voor het vastgoedmanagement. In grote lijnen:

  • Vaak zijn rollen dunbezet bij de wat kleinere gemeenten. Dit levert meteen problemen op bij het wegvallen van een kracht. We praten over de mogelijkheden voor intergemeentelijke samenwerking en de ervaring hiermee. 
  • De rollen in de Bouwstenen-publicatie “Rollen in Vastgoedmanagement”  zijn nog actueel. Projectmanager en energiecoördinator kunnen nog worden toegevoegd en meer uitgewerkt...
  • We vullen voor de eigen gemeenten in hoeveel FTE per rol nodig is voor het vastgoedmanagement. Mooie benchmark. Verschillen in inrichting van de organisatie en uit/inbesteding van taken binnen de afdeling veroorzaken grote verschillen tussen de gemeenten.

Verschillen in begroten en verantwoorden

Bouwstenen ontwikkelt samen met gemeenten, Baker Tilly en allerlei anderen een handreiking voor de paragraaf kapitaalgoederen. Ingrid licht toe waarom en neemt ons mee in de resultaten en gesprekken tot nog toe. Door betere informatie, ook richting bestuur van de gemeente/het land, kunnen urgente zaken effectiever onder de aandacht worden gebracht. We bespreken de tabellen en doen suggesties (feitelijk energiegebruik). Er zijn veel verschillende manieren om af te schrijven, te voorzien, te reserveren en om te gaan met kapitaallasten. Die wisselen we uit. Doel van de handreiking is ook om meer eenheid in het geheel te krijgen zodat gemeenten onderling beter te vergelijken zijn.

Verschillen in voortgang duurzaamheid

Jan Kappers deelt de uitdagingen van het maatschappelijk vastgoed rondom het gemeentehuis. Dat levert mooie gesprekken op. Na dit rondje bespreken we in twee groepen waar we als gemeente staan enwat we van elkaar kunnen leren. Er zijn veel verschillen. Bij de een is het geld beschikbaar en ligt het accent op de uitvoering (waar haal je de handen vandaan?) Bij de ander is het nog zoeken naar geld, informatie en aanpak. Netcongestie is zowel een probleem als stimulans nu echt minder energie te gaan gebruiken. Ook hier komt de energiecoördinator weer naar voren. Deze verdient zich altijd makkelijk terug, net zoals het meten van het feitelijk energiegebruik. Systemen die gebruikt worden leveren nog veel frustratie op. Gecumuleerde informatie over objecten blijkt lastig realiseerbaar. We bespreken de best practices.

Consumpties afrekenen

Het is prachtig weer, dus sluiten we af met een biertje op het terras en zoals altijd leverde dat ook weer wat op. Bij het bier praten we door over sleutel- en verhuursystemen en buurthuizen zonder beheer waar gebruikers op basis van hun aanwezigheid automatisch een rekening krijgen en met een QR code hun consumptie kunnen afrekenen. Dat gaan we nog uitwerken voor onze partners. 

 

 

Wat volgt?

Op 11 juli 2024 om 14.00 uur vertelt Roderick van Loon van Tynaarlo nogmaals wat hij ons tijdens de borrel vertelde over hun systemen voor losse verhuur.  Het is een online. Zie hier het programma en de mogelijkheid je aan te melden.   

 

Fijn als je ons de functieomschrijvingen van de energiecoördinator stuurt, net als andere stukken die hebben geholpen deze functionaris in huis te mogen halen. Ook info over cursussen op dit vlak zijn welkom. Dit kan gestuurd worden naar nieuws@bouwstenen.nl 

Image

Meer informatie