Op 27 maart 2024 reizen we af naar Rotterdam om ons te verdiepen in de ruimtelijke inpassing van scholen. We doen dat met een flinke groep beleidsmensen, vastgoedprofessionals en stedenbouwkundigen van verschillende gemeenten. We fietsen door de stad en hebben elkaar genoeg te vertellen.

Uitzicht op de markthalWillibrordschool Rotterdam

Brigitte de Wit, stedenbouwkundige Delfshaven vertelt over twee Rotterdamse scholen. Ze begeleidt ons per fiets naar de Shri Saraswatie school. Mooie school en goede oplossing voor de buitenruimte op dak en in de openbare ruimte. Daarna fietsen we naar de Willibrordschool, hartje Rotterdam. Daar vertelt directeur Andrea Moret met veel enthousiasme over deze school met uitzicht op de markthal.

Mooie verhalen

We lunchen en brengen de middag door in het Scheepvaartmuseum waar Wilco Meenhorst en Rene Bouwman van de gemeente Utrecht en Andrea Lanters-Celano en Rosa Schouten van Rotterdam ons meenemen in hun verhaal over de ruimtelijke inpassing van scholen. Wat is de opgave? Hoe organiseer je het? Welke documenten zijn wanneer van belang? Wie gaat waarover? Je treft de presentaties onderaan deze pagina. 

Kinderen vinden het stoer

Wat nemen we mee? In ieder geval de opmerking van Andrea Moret dat het de kinderen niet uitmaakt of een school uit 1 of 4 lagen bestaat. Zo’n robuuste school als dat van haar, midden in de stad, vinden de kinderen ook juist wel stoer, zegt ze. En er is van alles in de omgeving waar ze naartoe kunnen; een bouwput bijvoorbeeld. 

Signatuur of school in de buurt

De twee scholen in het pand hebben duidelijk een verschillende signatuur/cultuur (tweedehands kledingmarkt of vintagebeurs). De kinderen komen overal vandaan.  Signatuur (katholiek en openbaar) en eigen ervaring (ouders zaten hier ook op school) lijken belangrijker dan een school in de buurt. Als gemeente wil je vaak wel dat ze kiezen voor een school in de buurt. Het zijn strategische plekken en door in de buurt naar school te gaan beperk je de verkeersbewegingen (verkeersdruk, gevaarlijk voor kinderen, niet duurzaam), maar in het huidige onderwijsbestel heb je daar weinig invloed op.

Over maaiveld en dakvlak

Gymzalen half verdiept. Fietsen niet meer op het maaiveld, maar in een logistieke hub. Spelen (ook voor de buurt) op maaiveld of juist op dak, met een trap buitenom of binnendoor. We zien het allemaal voorbij komen. Groen op het dak is lastig tijdens de zomer (hitte, vakanties), zegt Andrea, en voor zonnepanelen is op het dak nauwelijks meer plaats. "Er moet ook gespeeld worden.” 

Samen puzzelenWijkplaats Rotterdam

Het gesprek met de school (directeur), stedenbouw en vastgoed aan het begin van het vernieuwingsproces is van cruciaal belang, vindt iedereen. Pas dan kan je de ruimtelijke puzzel in de bestaande stad leggen. Utrecht zet met haar barcode (ruimte per x inwoners) en de vraag “wat willen we hier voor kinderen”, de toon voor dit gesprek met schoolbesturen. Dat helpt in het meezoeken naar oplossingen voor het ruimteprobleem. Rotterdam pakt het met haar 3 fasen en rollen aanpak anders aan. Ook anders dan bijvoorbeeld Groningen, die voor zichzelf maar 1 rol ziet; er samen uit komen. Dat is ieders inzet, ongeacht de aanpak, en in de eigen gemeente intern eenvoudiger te organiseren in Epe dan in een metropool.

Mooie dag

Het zonnetje schijnt als we weer naar buiten gaan. Een volle dag en ook heel zinvol. Iedereen bedankt voor de informatie en het uitwisselen van elkaars perspectieven. Daar worden we wijzer van.

 

 

Wat volgt

We plannen vast een bijeenkomst voor het najaar. Daar zijn diverse thema’s voor aangedragen, maar meer kan ook.

Meer informatie

  • Presentatie: Wilco Meenhorst en Rene Bouwman, gemeente Utrecht (maart 2024)
  • Presentatie: Brigitte de Wit, gemeente Rotterdam (maart 2024) 
  • Netwerk: Onderwijshuisvesting